معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
امروزه هیچ سازمان و کسب و کار و صنعتی را نمی‌توان مستقل از فناوری‌های دیجیتال فرض نمود. فراتر از صنایع، زندگی افراد نیز بر پایه فناوری‌های نوین متحول شده است. علم و مهارت اساسی و مهم دنیای دیجیتال در رشته مهندسی کامپیوتر تعریف شده است که در این رشته، با ترکیب مباحثی از رشته‌های مهندسی برق، الکترونیک و علوم کامپیوتر، به طراحی، توسعه و تولید سیستم‌های کامپیوتری پرداخته می‌شود. در واقع هدف این رشته، تربیت متخصصین در حوزه‌های مختلفی چون: تحلیل، طراحی، ساخت سامانه‌های کامپیوتری و راه‌اندازی دستگاه‌های جدید سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کاربردهای مختلف، بررسی و عیب‌یابی سیستم‌های موجود و ارائه راه‌حل در جهت اصلاح و توسعه سیستم‌ها می‌باشد.
دانشجویان این رشته علاوه بر آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف جهت ساخت برنامه‌های کاربردی در حیطه‌های گوناگون، با مباحثی چون رایانش ابری، شبکه‌های کامپیوتری، امنیت داده‌ها، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی و داده‌کاوی و … آشنا می‌گردند و در پایان دوره کارشناسی قادر خواهند بود از طریق دانش به دست آمده در این دوره، در یک یا چند حوزه مورد علاقه خود به صورت تخصصی وارد شده و مهارت‌های لازم کسب نمایند. در این مجتمع، کاربردی‌ترین سرفصل از مجموعه سرفصل‌های مصوب وزارت علوم انتخاب شده است تا دانشجویان بتوانند علاوه بر فراگیری مباحث نظری اساسی و مهم، آموزه‌های خود را به صورت کاربردی پیاده‌سازی نمایند و آمادگی بیشتری جهت ورود به بازار کاردر پایان دوره کارشناسی به دست آورند. علاوه بر این، با توجه به دروس تخصصی انتخاب شده در سرفصل پیشنهادی، دانشجویان با کلیه گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد آشنا شده و در زمان ورود به مقاطع بالاتر، با دانش بیشتری نسبت به قبل، قادر به تعیین گرایش خود جهت ادامه تحصیل و پژوهش‌های بعدی خواهند بود.
برنامه آموزشی دوره کارشناسی مهندسی کامپیوتر از 142 واحد درس عملی و نظری در پنج دسته عمومی(22 واحد)، پایه(20واحد)، اصلی(55واحد)، تخصصی(30 واحد) و اختیاری(15واحد) تشکیل شده است. گذراندن همه درس‌های عمومی،پایه و اصلی برای کلیه دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر الزامی است. درس‌های تخصصی در قالب مجموعه‌ای از بسته‌های تخصصی ارائه می‌شوند. هر بسته از هشت درس سه واحدی(مجموعا 24 واحد) تشکیل شده است. هر دانشجو دو بسته از بسته‌های تخصصی را انتخاب و از یکی از این دو بسته 18 واحد و از بسته دیگر 12 واحد اخذ می‌کند. چهار بسته تخصصی در سرفصل مصوب وزارت علوم تعریف شده است (جهت مشاهده سرفصل مصوب اینجا کلیک کنید) که در این مجتمع از این چهار بسته، سه بسته تخصصی “طراحی و توسعه نرم‌افزار”، “هوش مصنوعی” و “شبکه‌های کامپیوتری جهت ارائه دروس تخصصی، انتخاب گردیده‌اند. دانشجویان می‌بایست 15 واحد درس اختیاری خود را از فهرست درس‌های مشخص شده در جدول دروس اختیاری اخذ نمایند.

=================================================

مشاور گروه مهندسی کامپیوتر 

فاطمه بینا

مدرک تحصیلی : کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر

دانشگاه محل تحصیل: صنعتی مالک اشتر

پست الکترونیک: fbina2006@gmail.com
==================================================

آرایش ترمی دروس رشته مهندسی کامپیوتر به صورت جدولی را از اینجا دریافت نمایید.
آرایش ترمی دروس رشته مهندسی کامپیوتر به صورت نموداری را از اینجا دریافت نمایید.