معرفی رشته

مهندسی مکانیک یکی از جمله رشته‌های پرکاربرد و پرطرفدار است. این رشته را می‌توان رشته‌ای مبتنی بر علم فیزیک و ریاضی دانست و اکثر افراد مهندسی مکانیک را جامع‌ترین رشته مهندسی می‌دانند (کما اینکه در سالیان دور رشته‌هایی مانند مهندسی برق، مهندسی مواد، مهندسی شیمی و هوافضا زیر مجموعه این رشته بودند). کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دربرگیرنده تمامی علوم و فنونی است که با تولید, تبدیل و استفاده از انرژی, ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین آلات و به کارگیری مواد مختلف در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستم‌های مکانیکی، حرارتی، سیالاتی مرتبط می باشد.

رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد دارای سه گرایش “طراحی کاربردی”، “ساخت و تولید” و “تبدیل انرژی” است. گرایش طراحی کاربردی را در واقع می‌توان ادامه گرایش طراحی جامدات دوره کارشناسی دانست. با طی این دوره‌ دانش آموختگان آماده می­شوند تا وظایف محوله برای اجرای پروژه‌های صنعتی شامل تحقیق و مطالعات اولیه، طراحی مقدماتی، محاسبات طراحی با جزئیات، تهیه‌ی نقشه‌ها و مدارک فنی، تدوین فناوری‌های ساخت و روش تولید، مدیریت، اجرا و تعمیر و نگهداری را با آگاهی علمی و فنی در کلیه‌ی حوزه‌های مرتبط با مهندسی مکانیک به عهده گرفته و با موفقیت به اتمام برسانند.

رشته‌ی مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی دارای دو شاخه اصلی “دینامیک، کنترل و ارتعاشات” و “مکانیک جامدات” در مقطع کارشناسی ارشد است که در ادامه به معرفی آنها پرداخته شده است.

1- شاخه دینامیک، کنترل و ارتعاشات: این شاخه به مدل‌سازی مفاهیم پایه‌ای دینامیک و بازخورد نظریه‌های کنترلی در زمینه‌های طراحی مکانیزم‌ها، ماشین‌ها، رباتیک و سایر سیستم‌های مکانیکی می‌پردازد. موضوعاتی که در این زمینه مورد مطالعه قرار می‌گیرند شامل مدل‌سازی، طراحی، تئوری‌های کنترل خطی و غیرخطی، ماشین‌های هوشمند، و رباتیک سیستم‌های پیشرفته می‌باشد که نتایج آن‌ها با استفاده از شبیه‌سازی و آزمایش‌های عملی اعتبارسنجی می‌شوند. این شاخه پایه‌ی تمامی سیستم‌های مکانیکی با کاربردهایی در صنایع هوایی، پزشکی و ماشین‌های هوشمند است. نکته‌ی قابل توجه در هم تنیدگی بسیار زیاد این گرایش با ریاضیات و علوم کامپیتر می‌باشد.

2- شاخه مکانیک جامدات: این شاخه از مهندسی مکانیک با استفاده از روش‌های عددی، تحلیلی و تجربی به بررسی رفتار مواد و مهندسی آن‌ها می‌پردازد. تحقیقات در این شاخه عمدتاً در زمینه‌های شکست، رابطه‌ی ساختار با مواد، روش‌های عددی بر پایه‌ی المان محدود و کامپوزیت‌ها می‌باشد. کاربرد این شاخه در صنعت بسیار گسترده است و در صنایع خودرو، بایو و هر زمینه‌ی دیگری که به طراحی، ساخت و تحلیل نتایج بدست‌آ‌مده از آزمایشات مربوط باشد، رد پایی از مکانیک جامدات دیده می‌شود.

==================================================

مشاور گروه مهندسی مکانیک
دکتر علی طالع زاده لاری
مرتبه علمی: استادیار
مدرک تحصیلی : دکتری مهندسی مکانیک
محل اخذ مدرک دکتری: دانشگاه تربیت مدرس
آدرس پست الکترونیکی:  engr.talezadeh@yahoo.com

================================================

آرایش ترمی دروس رشته مهندسی مکانیک – مقطع ارشد از اینجا دریافت نمایید.