امروز سند راهبردی یا همان برنامه ریزی استرتژیک بر مبنای مدلهای استاندارد برنامه ریزی پایه گذاری و تدوین میگرددکه از جمله این الگوها، میتوان به مدل برنامهریزی دیوید اشاره نمود که دارای اسلوب مشخص و واضحی بوده و در حال حاضر مورد استفاده بسیاری از ارگانها و سازمانهای دولتی و خصوصی در سطح دنیا میباشد. مجتمع آموزش عالی لارستان نیز از همان ابتدای تاسیس در بهمن 92، مطالعات گسترده ای را جهت تدوین این برنامه آغاز نمود که حاصل این مطالعات در قالب ویرایش نخست برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی مجتمع آموزش عالی لارستان در این نوشته آورده شده است.
تعیین راهبرد و برنامه میان مدت و بلند مدت مجتمع آموزش عالی لارستان در قالب مدل دیوید، نیازمند مطالعه و بررسی دقیق سه مبحث کلی زیر میباشد که هر کدام از این عناوین در قالب مباحث جزییتر تحلیل و تفسیر میگردند:
الف- شناخت محیط بیرونی
ب- شناخت محیط درونی
ج- شناخت و تحلیل ذینفعان
تحلیل محیط بیرونی مرکز نیازمند شناخت و آگاهی کافی از اسناد و برنامه ریزیهای بالادستی کشور و وزارت علوم بوده و لازم است تاثیر این اسناد بر آینده دانشگاه در قالب فرصتها و تهدیدهای در پیش رو مورد تفسیر قرار گیرد.
از سویی ارائه راهبرد مناسب بدون درنظرگرفتن مطالبات، پتانسیلها و کاستیهای درونی مرکز، کاملاً بی معنی بوده لذا این مهم را یادآوری مینماید که تمامی نقاط قوت و ضعف مرکز مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
یکی از متدها و روش های متداول در تحلیل محیط درونی و بیرونی در مدل استاتژیک دیوید دریافت نظرات صاحبنظران در امور توسعه و گسترش آموزش عالی بوده که در قالب پرسشنامههایی مورد انعکاس قرار گرفته است. نهایتاً مطالعة تاثیر فی مابین این دو محیط و ذینفعان مجتمع آموزش عالی لارستان، به ارائه راهبردهایی منجر گردید که رویکرد محافظهکارانه مرکز را به سمت رویکردهای مثبت تر یا به عبارتی تهاجمی سوق دهد.
به صورت اجمالی این سند را میتوان مشتمل بر سه فاز کلی دانست. در فاز اول مطالعات کلی شهرسانی مانند جغرافیای سیاسی و اجتماعی شهرستان و همچنین زیرساختهای موجود جهت توسعه مجتمع آموزش عالی مورد اشاره قرارگرفته است. در فاز دوم این گزارش به شناخت محیط درونی و بیرونی پرداختهشده است و نهایتاً فاز سوم به تدوین راهبردها و برنامه عملیاتی اختصاص یافته است.
جهت دانلود سند راهبردی مجتمع آموزش عالی لارستان اینجا کلیک کنید